بیشتر بدانیم

صفحه ساز چیست؟

همه ما امروزه به خوبی نیاز جامعه به گوگل را حس می کنیم. وب سایت های بسیار زیادی بر بستر گوگل قرار دارند که هرکدام دارای طراحی های فوق العاده می باشند. اما آن چگونه وب سایت هایشان را آنقدر منظم و کاربری های فراوان ساخته اند؟ این سوالی است که برای بسیاری از وب مستر ها و کسانی است که به دنبال طراحی سایت و... هستند بوجود می آید. همه ما می دانیم که گوگل برای اجرای برخی از اطلاعات، امکانات و اختیارات نیازمند برنامه نویسی و کد نویسی می باشد که بسیار پر هزینه و زمان بر می باشد؟ آیا راه بهتری وجود دارد؟ بلی، صفحه ساز ها در کنار شما هستند تا به شما همه این امکانات را بدهند تا بتوانید به راحتی همه این امکانات را در کنار یکدیگر در داخل سایت خود داشته باشید. حال با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جامع و کامل در خصوص صفحه ساز های عادی و اختصاصی در اختیارتان قرار دهیم.

چرا ما به صفحه ساز ها نیاز داریم؟

شما در نظر بگیرید که از وردپرس برای کنترل سایت خود استفاده می کنید. بی شک اگر شما بخواهید اطلاعاتی را برای وب سایت خود بارگذاری کنید. مثلا برای بارگذاری عکس، فیلم، در اختیار گذاشتن برخی امکنات برای کاربران سایت و.... نیازمند برنامه نویسی و کد هستید خب باید چه کنیم؟ در اینجا ما دوتا راه بیشتر نداریم یکی آنکه از صفحه ساز های عادی استفاده کنیم یا اینکه از صفحه ساز اختصاصی استفاده کنیم. پس به بیان ساده تر اگر بخواهیم صفحه ساز را تعریف کنیم باید گفت: صفحه ساز ها، تم یا افزونه هایی هستند که به شما امکان می دهند تا به راحتی هر آنچه را که می خواهید در سایت خود بارگذاری کنید بدون کد نویسی که شما می توانید هم از افزونه های صفحه ساز عادی استفاده کنید و هم اختصاصی.

بررسی تفاوت صفحه ساز عادی با صفحه ساز اختصاصی

حالا که بحث از صفحه های عادی و اختصاصی شد چند دقیقه با ما همراه باشید تا تفاوت ها و ویژگی های این دو صفحه ساز را باهم بررسی کنیم و کدام یک بهتر است؟
صفحه ساز های عادی دارای ویژگی های عمومی می باشد. یعنی شما می توانید به راحتی از آنها برای طراحی سایت خود استفاده کنید. این صفحه ساز ها که معمولا نسخه های اولیه آنان رایگان می باشد. صفحه ساز های عادی از قبل برنامه نویسی و کد نویسی شده اند و شما دیگر نیاز به کد نویسی ندارید اما چون سازندگان صفحه ساز های عادی آن ها را به گونه ای طراحی می کنند که مناسب برای همه امکاناتی که مصرف کنند لازم دارد باشد. بنابراین این افزونه ها دارای کد های بسیار زیادی است. که این کد ها، باعث به دردسر انداختن گوگل در بررسی محتوا می گردد و سئو سایت را کاهش می دهد. هر کس سایتی را راه اندازی می کند تنها صفحه اول و اولین گزینه در گوگل مد نظرش می باشد پس باید چه کنیم؟
صفحه ساز های اختصاصی مشکل شما را برطرف می کنند. صفحه ساز های اختصاصی یک افزونه طبق آن چه را که شما می خواهید مثلا شما می خواید در سایت خود امکاناتی نظیر: انواع دکمه، انواع فراخوان ها، قالب برای صفحات پایان، صفحات فروش، تشکر، ثبت وبینار، به زودی...، صبرکنید...، صفحات 404، بخش های خبری و... داشته باشید و همچنین نمی خواهید که کد های دیگری بر روی سایت شما تعریف شود پس شما نیازمند صفحه سازان اختصاصی می باشید. بنابراین صفحه ساز اختصاصی، صرفا برای سایت شما طراحی می شود، کد نویسی های آن طبق آن چه که شما می خواهید نوشته می شودد و همچنین باعث افزایش سرعت سایت می گردد.

مقاله پیشنهادی : سیستم مدیرت محتوا چیست؟

3 مزیت استفاده از صفحه ساز ها

۱- استفاده آسان
اولین مزیت فوق‌العاده صفحه ساز ها استفاده آسان از آنها می باشد. اگر شما می خواهید یک سایت را راه بیندازید اما نمی دانید که آن را چگونه کد نویسی کنید باید بدانید که صفحه سازها در این زمینه به شما کمک فراوان خواهند کرد.
برای طراحی سایت قم با استفاده از افزونه های صفحه ساز لازم نیست که کد نویسی بلد باشید! شما با استفاده از کد های از پیش تعریف شده با استفاده از صفحه ساز ها می توانید همه آنچه را که می خواهید در وب سایت خود داشته باشید با کشیدن آنها از صفحه سیستم خود به داخل سایت و رها کردن، آن ها را در سایت قرار دهید بدون آنکه شما کد نویسی را بلد باشید حتی می توانید آنها را مرتب کرده و حتی اندازه و سایز آنها را تغییر دهید. بنابراین صفحه ساز ها کنترل کامل را بر روی وب سایت شما، به شما می دهند.

۲- تعدد زیاد پلاگین های صفحه ساز عادی
پلاگین های صفحه ساز انواع مختلفی دارند و بسیار محبوب هستند که می توان بهWPBakery ,Elementor, Beaver Builder, Themify Builder, Thrive Architect و Page Builder Sandwich اشاره کرد. این ها برخی از پلاگین های صفحه ساز محبوب وردپرسی هستند. اما بی شک کاربرد پلاگین های صفجه ساز اختصاصی بسیار کارآمد تر خواهد بود.
این پلاگین ها رویکرد ها و کاربرد های متفاوتی را در ساختن وب سایت شما دارند و ویژگی های منحصر به فردی مانند: جلوه ‌های شناور، عناصر متحرک، لغزنده و همچنین دیگر مواردی که بسیار وب سایت شما را زیبا و ظاهر آن را آراسته می‌کند. صفحه ساز ها آن قدر محبوب هستند که برخی از آنها تجربه میلیون ها نصب را دارند و در صد ها هزار وب سایت مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مسلماً برخی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که اگر بخواهید از آنها در وب سایت خود استفاده کنید باید برای آنها پول پرداخت کنید. ولی چون این صفحه ساز ها از کد های زیادی استفاده می کنند که ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهد بهترین گزینه استفاده از صفحه ساز های اختصاصی است تا فشاری را نیز متحمل سایت شما و گوگل نکند.

۳- صرفه جویی در هزینه و زمان
سومین ویژگی منحصر به فرد صفحه ساز ها صرفه جویی در زمان و هزینه می باشد. شما با داشتن یک صفحه ساز قدرتمند بر روی سایت خود قادر خواهید بود تا مشکلات زیادی را برطرف کنید که از جمله آن ها: صرف هزینه های زیاد و همچنین صرف زمان بسیار زیاد برای کد نویسی، وجود این صفحه ساز ها در کنار یک وب مستر آگاه در کنار شما باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما می شود. شما می توانید صفحات خود را بسازید و در زمان لازم برای یافتن یک توسعه دهنده خوب از صفحه ساز های معتبر استفاده کرده تا سایتی هوشمند داشته باشید.

3 تا از مهمترین معایب صفحه ساز های عادی

۱- عدم کنترل دقیق
در نگاه اول شاید به نظر برسد که شما یک وب سایت فوق العاده با یک صفحه ساز فوق العاده دارید که همه کار های وب سایت شما را به تنهایی انجام می دهد. اما نتایج به دست آمده از پلاگین های صفحه ساز بسیار جالب نبوده است. بنابراین اگر می خواهید وب سایتتان بسیار عالی به نظر برسد، باید بدانید که استفاده تنها از پلاگین های صفحه ساز کافی نخواهد بود و شما نیاز دارید تا شخصی را استخدام کرده یا خودتان آگاهی‌ های کافی را در زمینه تولید و ساخت یک وب سایت کاربردی داشته باشید.
۲- سرعت سایت
بی شک همه ما این را می دانیم که سرعت سایت یکی از عوامل اصلی دیده شدن سایت می باشد همان طور که قبلاً ذکر شد با استفاده از افزونه های صفحه ساز شما می توانید اطلاعات و عناصر زیادی را به سایت خود اضافه کنید. من جمله: تصاویر، متن، فیلم، دکمه ها، و... اما این صفحه ساز ها هستند که باعث می شوند تا شما اطلاعات زیادی را بر روی سایت بارگذاری کنید که در نهایت در سرعت سایت شما بی تاثیر نخواهند بود و محدودیتی را برای سرعت سایت شما به همراه خواهند داشت. بنابراین اگر از صفحه سازها در سایت خود استفاده می‌کنید بدان آگاه باشید که استفاده محدود از آن داشته باشید تا سرعت سایت شما دچار کاهش نشود. زمانی که سرعت آپلود شدن سایت پایین باشد، بازدید کننده به سرعت صفحه سایت شما را بسته و صفحه دیگری از پیشنهادات گوگل را باز می کند. پس به این امر بسیار اهمیت بدهید.
۳- تاثیر منفی بر سئو
چه بخواهید یا نخواهید صفحه ساز ها می توانند حاوی نشانه ها یا کد های سنگین و بی معنی باشند که می تواند بر رتبه سئو وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد. این نکته را بدانید که اگر کد های فاقد معنایی را در وب سایت خود دارید، ربات های گوگل برای خزیدن و فهرست کردن محتوای شما به مشکل خواهند خورد و در نتیجه گوگل زمان بیشتری را برای سایت شما و یادگیری و بررسی محتوا آن سپری خواهد کرد. بنابراین گوگل وب سایت شما را در رتبه بندی پایین‌تری قرار خواهد داد.
در نتیجه اگر بخواهیم انتخابی را بین صفحه ساز ها داشته باشیم بهترین انتخاب صفحه ساز های اختصاصی هستند. چرا؟ چونکه شما با پرداخت مبلغی کم به راحتی می توانید یک صفحه ساز فوق العاده برای سایت خود داشته باشید که طراحی آن فقط و فقط مختص سایت شما باشد.
در ادامه برخی از ویژگی های صفحه ساز ها را معرفی می کنیم.

مقاله پیشنهادی : مهارت های یک طراح وب

کلیدی ترین ویژگی صفحه ساز ها

اگر بخواهیم بصورت کلی ویژگی های صفحه ساز ها را بیان کنیم می توان این ویژگی ها را به صورت زیر شرح داد:
- استفاده آسان و سریع.
- ساخت و استفاده از انواع امکانات مورد نیاز برای سایت فقط با کشیدن و رها کردن.
- کیفیت قالب ها و تم های صفحه سایت.
- دارای گزینه های سفارشی سازی سایت.
- طرح بندی و قالب بندی صفحات وب.
- طراحی صفحه های پرداخت و....
- انتقال سریع عکس ها و فیلم ها.
- ابزار ثبت نام و وبلاگ نویسی.
- تجزیه و تحلیل وب سایت و گزارش آن.
- سفارشی کردن دامنه ها.

در نهایت

همان مقدار که صفحه ساز ها مفید هستند و تعدادی معایب و مضرات را برای وب سایت شما دارند ساختن یک وب سایت زیبا بسیار آسان می باشد و شما می توانید با صفحه سازها به این هدف برسید اما باید بدانید توسعه دهندگان وب سایت می توانند سایتی منحصر به فرد را برای شما بسازند بنابراین لازم نیست نگران سئو کد بد و سرعت بارگذاری باشید اگر قصد استفاده از یک افزونه صفحه ساز را دارید امیدوارم که مزایا و معایب به شما کمک کرده باشد تا بتوانید یک وبسایت فوق‌العاده در صفحه گوگل داشته باشید.


نظرات